Overnatning / Glamping

fredag den 5. september 2014

Kermesbær og pindsvin.

Kermesbær er der ikke ret mange der kender. Det er en staude, som selvsår sig en smule. Den får hvide blomster og nu står den med de smukkeste sorte blanke bær. 
I gamle dage brugte man bærrene til at farve tøj med.
Det er en plante jeg er glad for at have i haven. 
Tænker på om jeg til næste år skal plante nogle stykker i en halv olietønde. Så kan de stå sammen med chokoladeblomsterne og de sorte petuniaer. Det ville da være flot :-)




Jeg kunne ikke forstå at vores katte var begyndt at æde så meget mere end de plejer. Endda tømme skålen helt, den skål som står på den overdækkede terrasse. Skålen inde spiste de normalt af. Forleden aften så jeg hvorfor forbruget var steget :-) Vi har før haft pindsvin der kom og spiste, men de har efterladt deres visitkort, men det har denne ikke. Den kommer hver aften ved 23 tiden, det er da hyggeligt.


9 kommentarer:

  1. ..... og så kan man have glæde af Kermesbær, selvom man ikke selv har nogen.... fuglene elsker bærrene og det ses tydeligt på de hvide havemøbler hi hi.....
    Så kær den lille pindso.... vi har desværre ikke set noget til vores hele sommeren, selvom vi endda købte et hus til den. Den har jo været inde i huset, så jeg håber at den husker på det, når vinteren nærmer sig.

    SvarSlet
  2. Jeg har engang haft en kermesbær ... jeg vidste bare ikke hvad den hedder - før nu hvor du fortæller det :-)

    Pindsvin er bare så søde. Hyggeligt at I får besøg af den lille fyr.

    SvarSlet
  3. Kermesbær havde jeg i min første have i Herning, har aldrig vist hvad den hed. Og hvor hyggeligt med sådan et fint og sødt besøg:-)

    SvarSlet
  4. Kermesbær har jeg også.... og gør alt for at udrydde den - den kommer alle vegne.
    Måske skal jeg som du tænker på, plante den i en beholder.... og så se om jeg kan holde den der.....
    Hyggeligt med pindsvinet...

    SvarSlet
  5. Hvor hyggeligt med pindsvinebesøg :-) Kermesbær voksede som ukrudt hos os, da vi boede i Husum i København, men her har vi slet ikke set dem. De er rigtig flotte, og jeg vil gerne have dem her, hvor vi har plads til dem. Sammen med de sorte petunia og chokoladeblomster vil de stå som en drøm.
    Mange hyggelige gråvejrshilsener, Karen

    SvarSlet
  6. Kermesbær er giftige kan jo godt ligne en skøn vingummi

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men de smager ikke af vingummi, og man dør ikke af et par stykker. Der er så mange planter der er giftige, jeg går ind for at man lærer sine børn og børnebørn hvad der er godt at spise og hvad der ikke er. Man kan jo ikke overvåge dem hele livet.

      Slet
  7. Jeg kan godt se at mange prøver at udrydde deres kermesbær, men her er det lige modsat jeg vil så gerne have den og har nu prøvet 2 gange at så den uden held, er der nogle der ved hvad der skal til før den vil spire ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Her sår de sig selv. Kommer du forbi, kan du få nogle planter.

      Slet